Установка
Содержание:
Загрузка карты на сервер
Основная статья: Публикация карты
После того, как работа над картой завершена, её можно опубликовать в список карт на сайте. Несмотря на то, что формально у каждой карты только один автор, над ней зачастую может работать несколько человек. Они могут как объединять свои усилия, работая над коллабами, так и в одиночку создавать гостевые сложности.
После публикации у карты появляются дополнительные поля с метаинформацией: описание, язык исполнения, жанр и пометка 18+, которую может установить сам автор карты. Кроме того, появляющиеся в игре название песни и имя исполнителя можно анимировать и раскрасить — этим занимаются члены команды оценки номинаций.
Идентификация
Опубликованная карта получает цифровой идентификатор (), по которому она доступна на веб-сайте и через osu!api. Каждая опубликованная сложность, входящая в карту, также имеет свой идентификатор (). Оба числа содержатся в ссылке на карту, которая имеет следующий формат:
Категории
Основная статья: Категории карт
Опубликованные карты находятся в одной из следующих категорий и со временем могут перемещаться между ними:
Некоторые категории имеют отдельные критерии для публикации, а для карт, находящихся в них, действуют временные или постоянные . Чтобы у карты появилась такая таблица, ей нужно пройти процедуру ранкинга (другой способ — получить поддержку сообщества и попасть в ).
Help us help you
Log files
Log files are detailed recordings of what the game client is doing at any given point in time. We can use them to help determine what is causing your issue.
These files are extremely handy to have and can make solving even very complicated issues trivial.
If a support team member has asked you for these logs, here’s how to get them:
- Open osu!.
- Click the button on the main menu, or press + .
- Type into the quick-search bar. This will take you to the current release stream your client is using.
- Make sure it is set to .
- Click the restart button that appears at the bottom of the screen if you made any changes to the release stream to apply them.
- Go to the menu again and click .
- Find the directory in the window that opens.
- Select the log file required (the support representative will tell you which), and attach it to your support ticket or forum post.
Event Viewer
Event Viewer is a built in component of Windows which can be used to find crash logs when osu! does not provide you with any. These crash logs can be used to help determine what is causing your issue.
When having problems with osu! crashing, if osu! doesn’t give you a crash log the only place to find one is through Event Viewer.
If a support team member has asked you to find a crash log in Event Viewer, here’s how to do it:
- After osu! has crashed, press + to open the run box.
- In the run box type and press . This will open the Event Viewer.
- In Event Viewer, on the left, click and then .
- On the right, click .
- On the filter window that opens, make sure you have the box checked and click .
- Press + and type osu! in the find box. It will find the first crash log from osu!.
- Go into the tab, expand and by clicking on each of them.
- Copy the text from there and paste it into your support ticket or forum post.
Frame Time Graph
The Frame Time Graph is a feature of osu! that can help us gather more useful information on performance issues you may be experiencing.
When faced with tricky performance issues in osu!, the Frame Time Graph is a good tool to help us diagnose the issue at hand, and help you find a solution to the issue.
If a support team member has asked you to take a video or screenshot with the Frame Time Graph open, here’s how to do it:
- Open osu!.
- Press + to open the Frame Time Graph.
- Trigger or wait for the performance issue to occur.
- Take a screenshot by pressing + . This will upload the screenshot to the osu! servers and will open the screenshot in a web browser tab.
- Copy and paste the link provided into your support ticket or forum post.
- Close the Frame Time Graph the same way you opened it, by pressing + .
Developing osu!
Please make sure you have the following prerequisites:
- When running on Linux, please have a system-wide FFmpeg installation available to support video decoding.
Downloading the source code
Clone the repository:
git clone https://github.com/ppy/osu cd osu
To update the source code to the latest commit, run the following command inside the directory:
git pull
Building
Build configurations for the recommended IDEs (listed above) are included. You should use the provided Build/Run functionality of your IDE to get things going. When testing or building new components, it’s highly encouraged you use the project/configuration. More information on this is provided .
Visual Studio / Rider users should load the project via one of the platform-specific .slnf files, rather than the main .sln. This will allow access to template run configurations.
You can also build and run osu! from the command-line with a single command:
dotnet run --project osu.Desktop
If you are not interested in debugging osu!, you can add to gain performance. In this case, you must replace with in any commands mentioned in this document.
If the build fails, try to restore NuGet packages with .
Due to a historical feature gap between .NET Core and Xamarin, running CLI from the root directory will not work for most commands. This can be resolved by specifying a target or the helper project at . Configurations have been provided to work around this issue for all supported IDEs mentioned above.
Testing with resource/framework modifications
Sometimes it may be necessary to cross-test changes in osu-resources or osu-framework. This can be achieved by running some commands as documented on the osu-resources and osu-framework wiki pages.
Code analysis
Before committing your code, please run a code formatter. This can be achieved by running in the command line, or using the command in your IDE.
We have adopted some cross-platform, compiler integrated analyzers. They can provide warnings when you are editing, building inside IDE or from command line, as-if they are provided by the compiler itself.
JetBrains ReSharper InspectCode is also used for wider rule sets. You can run it from PowerShell with . Alternatively, you can install ReSharper or use Rider to get inline support in your IDE of choice.
Contributing
When it comes to contributing to the project, the two main things you can do to help out are reporting issues and submitting pull requests. Based on past experiences, we have prepared a list of contributing guidelines that should hopefully ease you into our collaboration process and answer the most frequently-asked questions.
Note that while we already have certain standards in place, nothing is set in stone. If you have an issue with the way code is structured, with any libraries we are using, or with any processes involved with contributing, please bring it up. We welcome all feedback so we can make contributing to this project as painless as possible.
Скачивание
Карты osu! доступны для скачивания через разные источники.
Веб-сайт
Все опубликованные карты содержатся в списке на сайте osu!. Там их можно отфильтровать по заданным критериям (например, только карты для osu!taiko, сделанные определённым маппером) и по очереди скачать. У обладателей osu!supporter есть доступ к расширенным фильтрам, к примеру, поиску карты по ранку поставленного на ней рекорда.
osu!direct
osu!direct — это поисковик карт, встроенный в игровой клиент для быстрого доступа. Он доступен только обладателям osu!supporter.
Подборки
Основная статья: Подборки карт
Карты, ранкнутые в одном и том же месяце или объединённые общей тематикой (например, у них один и тот же исполнитель), можно скачать одним архивом, который называется подборкой. Список официальных подборок расположен на сайте osu!.
Неофициальные источники
Помимо перечисленных мест, существуют неофициальные хранилища карт, о которых порой пишут на форумах. Они никак не связаны с командой osu!, но от этого не менее любимы игроками. К подобным источникам относятся:
- Сайты-зеркала, размещённые за пределами osu.ppy.sh;
- Компиляции и подборки карт от разных игроков, доступные через P2P-сети вроде BitTorrent.
Карты и сообщество
Таблицы рекордов
Карты, которые имеют таблицы рекордов, позволяют игрокам разных режимов набирать очки производительности (pp) и соревноваться друг с другом. В osu! есть несколько типов таблиц, почти все из которых, кроме первого, доступны для просмотра только обладателям osu!supporter:
- Глобальная таблица рекордов, в которой участвуют все активные игроки;
- Глобальная таблица рекордов для разных комбинаций игровых модификаторов;
- Таблица рекордов в рамках одной страны (участвуют игроки с одним и тем же флагом);
- Таблица рекордов среди друзей.
У рекордов, входящих в топ-500 на каждой сложности, есть реплеи, которые можно посмотреть онлайн, либо сохранить себе в локальный топ.
Чарты и Spotlights
Основная статья: Beatmap Spotlights
С самых ранних дней существования osu! как игроки, так и мапперы старались выделить уникальные и отлично сделанные карты среди остальных. Один из первых достоверно известных подходов — ежемесячные и сезонные чарты, где в качестве приза за первые места выдавали osu!supporter.
С течением времени на смену чартам пришёл проект Beatmap Spotlights, работающий по схожему принципу. Карты, участвующие в нём, доступны в плейлистах (мультиплеерных комнатах) osu!lazer.
Контесты
Основная статья: Контесты
В osu! регулярно проходят различные конкурсы, или контесты (в основном среди мапперов, но есть и другие категории!). Они могут быть как небольшими и проходить в узких кругах, так и глобальными — с ценными и памятными призами. В качестве награды за первые места в конкурсах часто выдают osu!supporter и уникальные значки для профиля.
Featured Artists
Основная статья: Featured Artists
Featured Artists — это программа по привлечению в osu! лицензионной музыки от различных исполнителей, курируемая командой osu!. В списке приглашённых исполнителей можно увидеть, кто в ней участвует, а также скачать шаблоны с таймингом для маппинга разных песен.
osu
-
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
06:36osu
はじまりとおわり -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
06:36osu
ひとりぼっち -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
04:23osu
夕暮れ、沈む赤 -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:15osu
サルベージ -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
05:01osu
グッドモーニング -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:56osu
センチメンタリズム -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
05:12Osu
孤高の創世 -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
04:19osu
軋轢プロナウンス -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
05:13osu
ハローごみくずのうた。 -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
05:10osu
屈服と怠惰 -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
01:26osu — nofirezor
osu -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
04:53osu — nofirezor
osu -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:18Osu
The new osu!intro -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:19OSU!
OSU!!!!!!!! -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:59Osu! Tatakae! Ouendan! — Linda Yamamoto
Neraiuchi -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:09Osu
BAKA BAKA -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:03osu
NEW GENERATION. -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
01:55Osu! ost
Christmas memories -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
04:13Osu! Tatakae! Ouendan
Melody -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
04:57OSU!GUMA
KIOKUSHIN!OS! -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
05:15osu
несокрушимая механическая кукла -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
05:15osu
несокрушимая механическая кукла(Японское безумие) -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
00:12osu
fail -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:19osu
my love -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:52OSU
I wonna be the chery -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
05:10osu feat. Yuzuki Yukari
Surrender and Lazy -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:35OSU
EVOLED -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:17 -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
06:00Osu: Hatsune Miku, Megurine Luka
Gypsy -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:50(OSU)Neo Cortex
I Want You (Nightcore mix) -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:07Osu!
Practice Song (Normal)(Cleared) -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
01:39osu
Til Death (nightcore mix) -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:13(OSU)Code Red
18 Mne Uzhe (Dan Winter Radio Edit) -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
01:40OSU
AlieZ -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:49|OSU!|viewtifulday
With You Tonight -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:35|OSU!| Pegboard Nerds, Misterwives
Coffins -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:05osu
nag -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
04:12Osu! Tatakae! Ouendan!
Melody -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:34Cascada
Dream on Dreamer (Nightcore mix) -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:58Osu!MuryokuP – Ca!tas!trop!he
Catastrophe -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
04:34OSU
Oracion (オラシオン) -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
04:09 -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:24osu ft. slav
new live -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:10Osu
Omega rhythm -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
01:45OSU Wind Ensemble
Eric Whitacre — Lux Aurumque -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:07osu! Russian community
Happy New Year! -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
01:30 -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
03:20 -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:58Osu! game
OST -
Прослушать
скачатьдобавить в избранное
02:40osu!Nightcore (Katy Perry )
E.T
- 1
- →
Running osu!
If you are looking to install or test osu! without setting up a development environment, you can consume our binary releases. Handy links below will download the latest version for your operating system of choice:
Latest build:
The iOS testflight link may fill up (Apple has a hard limit of 10,000 users). We reset it occasionally when this happens. Please do not ask about this. Check back regularly for link resets or follow peppy on twitter for announcements of link resets.
If your platform is not listed above, there is still a chance you can manually build it by following the instructions below.
Status
This project is under heavy development, but is in a stable state. Users are encouraged to try it out and keep it installed alongside the stable osu! client. It will continue to evolve to the point of eventually replacing the existing stable client as an update.
IMPORTANT: Gameplay mechanics (and other features which you may have come to know and love) are in a constant state of flux. Game balance and final quality-of-life passes come at the end of development, preceded by experimentation and changes which may potentially reduce playability or usability. This is done in order to allow us to move forward as developers and designers more efficiently. If this offends you, please consider sticking to the stable releases of osu! (found on the website). We are not yet open to heated discussion over game mechanics and will not be using github as a forum for such discussions just yet.
We are accepting bug reports (please report with as much detail as possible and follow the existing issue templates). Feature requests are also welcome, but understand that our focus is on completing the game to feature parity before adding new features. A few resources are available as starting points to getting involved and understanding the project:
- You can learn more about our approach to project management.