Operation black mesa
Содержание:
- Gallery
- [править] Размеры
- Перевод
- Black Mesa. Definitive Edition (Русская версия) / Half-Life: Source
- Development[edit]
- Вдохновение[править | править код]
- Reception[edit]
- Hidden Texture Parts
- Игровая механика
- Особенности Black Mesa
- References
- Weapons and equipment
- Как открыть консоль в Black Mesa
- «Инцидент в Чёрной Мезе»[править | править код]
- Prelude
- Military retreat
Gallery
Pre-release
Concept art for Eli Maxwell and the HEV Suit.
Concept art for Eli Maxwell and the prototype physics manipulator.
Fixed map of a prototype Black Mesa East.
Another view of the prototype.
Another view of the prototype.
Retail
Alyx safe and sound after her teleportation from Kleiner’s Lab.
During the teleportation failure from Kleiner’s Lab.
The dam before Black Mesa East.
The generating station facing Black Mesa East.
Black Mesa East’s hidden main entrance seen from outside.
Decontamination chamber at the main entrance.
Vortigaunt playing chess with a female Citizen in a common room.
A view of the common room..
Another view of the common room.
Vortigaunts cooking in the kitchen.
Vortigaunts providing power to the generators.
Eli and Mossman telling Gordon how they are pleased he is back.
Device studying Xen crystal in Eli’s lab.
Closeup of the crystal.
The Cremator’s head in a jar in Eli’s lab.
The Cremator’s head on a computer screen.
Mossman looking at monitors.
Eli teasing Alyx about Gordon.
Eli and Alyx after Gordon’s arrival.
Alyx fixing a device in Eli’s lab.
The Gravity Gun stored in its cupboard in the scrapyard.
Alyx opening the Gravity Gun’s cupboard.
Alyx introducing the Gravity Gun to Gordon.
«Beware of Dog» sign in the scrapyard.
Alyx and Dog in the scrapyard.
Another view of Alyx and Dog.
The gloomy entrance to Ravenholm.
The teleport room in the Half-Life 2: Deathmatch map Steam Lab.
[править] Размеры
Физические размеры комплекса, из игровой перспективы, огромны; внушительные области поверхности разделены на семь пронумерованных секторов и вверх на девять пронумерованных областей. Большая часть комплекса находится под землей, где обширные бетонированные подземелья и пусковые установки МБР соединяются сетью монорельсовых электрифицированных линий. Если во время игры провести аналогию между предметами «Чёрной Мезы» и реальными предметами, а также учесть весь масштаб, всё то расстояние, которое предстоит пройти, то площадь равна приблизительно 400 км². В Blue Shift в самом конце игры, когда Барни Калхун телепортируется к другим ученым возле Южного Тоннеля, на тоннеле будет видна надпись: «Южный тоннель. Длина 5 км». «Чёрная Меза» обеспечивает себя вентиляцией, защитой, канализацией и электроэнергией за счёт гидроэлектростанции с плотиной и многочисленных генераторов и реакторов. Комплекс наполнен различными типами лабораторий и полигонов, большая часть которых обладает высокотехнологичным оборудованием. Комплекс также имеет многоэтажный автомобильный гараж, арсенал ядерного и стандартного оружия, локальную монорельсовую и железную дороги, установки для всевозможных научных исследований (включая мощный антимассовый спектрометр), и даже свою пусковую ракетную шахту. Всё необходимое поставляется в «Чёрную Мезу» по ж/д из Нью-Мексико. Некоторые части комплекса не используются очень давно, но при этом они полностью функциональны. Поверхность «Чёрной Мезы» покрыта современными конструкциями.
Перевод
Black Mesa — фанатская модификация использующая технологии компании Valve, именно поэтому она совершенно бесплатна и не может продаваться ни в цифровом виде ни на дисках. И именно поэтому, отечественные издатели не могут заняться локализацией и продажей Black Mesa. По очевидным причинам, локализация Black Mesa находится в руках фанатов, которые уже приступили к работе.
Уже сейчас вы можете скачать высококачественный перевод субтитров для мода, выполненный группой фанатов, который должен был выйти в составе версии мода для Steam, но из-за задержек с выпуском полной версии мода устанавливается отдельно.
Что не менее интересно — студия озвучания и перевода «GameSVoiCE», объявила о том, что они являются официальным переводчиком Black Mesa. И поэтому их озвучка, после завершения всех работ, будет присутствовать в Steam-версии игры.
Black Mesa. Definitive Edition (Русская версия) / Half-Life: Source
Black Mesa («Чёрная Меза», ранее известная как Black Mesa: Source) – ремейк культовой компьютерной игры Half-Life 1998 года на движке Source. Представляет собой модификацию игры Half-Life 2. Разработчики воссоздали оригинальную вселенную Half-Life, используя расширенные возможности движка Source, переработали все текстуры, модели и уровни, реализовали отличный геймплей. Создатели игры заявили, что собираются сделать полностью синхронную сюжетную линию, лишь несколько изменив её, не нарушая баланса.Наряду с оружием их оригинальной игры разработчики добавили к защитному костюму H.E.V функцию «спринт» и реализовали полностью синхронную сюжетную линию, не нарушая баланса. Сама игра является улучшенной версией Xen из Half-Life Source. Это можно заметить по текстурам и моделям, значительно улучшающих графику на картах. Помимо этого, на некоторых картах была улучшена геометрия. Кроме вышеперечисленного, создатели добавили динамические тени, улучшили статическое освещение и отражения, отображение воды и изменили текстуры окружения на более качественные.Black Mesa – мод к игре Half-Life 2, который стараниями разработчиков расширился до самостоятельного проекта. Повествование игры повторяет события Half-Life и ведется от лица главного героя, Гордона Фримена. Римейк не вносит изменений ни в оружие, ни в геймплей, но располагает полностью перерисованными текстурами и т.н. «синхронной сюжетной линией».Оживите Half-Life в этом высоко оцененном, сделанном фанатами отдыхе. «Черная меза» — это отмеченное наградами переосмысление исторического путешествия Гордона Фримена через исследовательский центр «Черная меза». Повторите опыт игры, которая подняла планку для всей игровой индустрии снова и снова!Более чем 10-часовой опыт одиночной игры значительно улучшился с выпуском мода; новые визуальные эффекты, новый голос за кадром, обновленные игровые встречи, изменения стабильности и многое другое. Xen не является частью раннего выпуска, но будет включен как бесплатное обновление, когда он будет готов.Ожидайте невероятно детализированную обстановку, старую схватку, как в гвоздях, и захватывающую историю с запоминающимися персонажами. Абсолютно новый саундтрек, озвучка, хореография и диалоги создают более широкий и захватывающий опыт, чем когда-либо прежде! Сражайтесь с друзьями или против них в двух игровых режимах на 10 культовых картах вселенной Half-Life, включая Bounce, Gasworks, Stalkyard, Undertow и Crossfire!Используйте те же инструменты, что и разработчики! Создавайте свои собственные моды, режимы и карты для Black Mesa и Black Mesa Multiplayer, а затем делитесь своими работами и подписывайтесь на других в мастерской Steam!Ключевые особенности игрыBlack Mesa. Definitive Edition (Русская версия):- Десятки часов одиночной игры, включая все финальные главы;- Погрузитесь в совершенно новый саундтрек и более двух тысяч анимационных сцен и более шести тысяч линий диалога- Проработанные уровни до мелочей- Огромный арсенал оружия и многое другое…Дополнения игрыBlack Mesa. Definitive Edition (Русская версия):- XEN MuseumМинимальные системные требования игрыBlack Mesa. Definitive Edition (Русская версия):- Операционная система: Windows XP, Vista, 7, 8.1, 10- Процессор: Intel Core 2 Duo 2,4 ГГц, AMD64X2- Оперативная память: 1 ГБ (XP), 2 ГБ (Vista, 7, 8.1, 10)- Видеокарта: 128 МБ видеопамяти, поддерживающая Shader Model 3.0- Звуковая карта: совместимая с DirectX 9.0с- Свободное место на диске: 24 ГБ
Жанр: Экшн / ШутерЯзык интерфейса: Русский (ZOG v.29.11.2020) / Multi 9Язык озвучки: Русский (GameSVoiCE v.29.11.2020) / АнглийскийИнсталлятор (Decepticon). Версия игры: 1.5.3 Build 7336708Размер: 10,49 ГбСкачать с Облака:пароль на архив: igrozoom.ruАрхив 1 + Архив 2 + Архив 3Скачать с торрентов:
Жанр: Экшн / Шутеры
+122
Development[edit]
Development screenshot of the Anti-Mass Spectrometer.
Black Mesa was born of the discontent fans experienced when playing Half-Life: Source; when considering the living environment Valve created with Half-Life 2 using the Source engine, the original game fell far short of what many players thought could be done with the software, basically being a straight port, except for improved water and lighting effects along with the inclusion of ragdoll physics. Black Mesa was born out of two separate mod teams: «LeakFree», formed in September 2004, and «Half-Life: Source Overhaul Project», formed in October 2004 and led by Jimmy Headdon. Neither team knew of the other’s existence until Leakfree’s lead Jon Dominski began publicising in the Half-Life2.net, now ValveTime.net forums. After discussions between the two project leads, the two development teams merged, resulting in a team of 13 members by the end of December 2005. According to the developers, «Black Mesa: Source was built and founded on the principle that Half-Life: Source did not do the original title enough credit… [Black Mesa] set out to reconstruct the original title, giving it new environments, models, and abilities.». Development was officially announced on January 1, 2005.
Most likely due to the amount of publicity given to an unofficial third-party mod, Valve Corporation privately asked the producers of the mod to remove the «Source» part from the title to avoid confusion on whether it is an official Valve product or not.[source?]
On November 19, 2013, the fifteenth anniversary of Half-Life’s release, the developers announced that the complete version of the mod would be made available for purchase on Steam. There will also be a free version with minor differences from the paid version. The mod is also going to be on a «new engine» related to Source, but no more information had been released on this subject due to the contract with Valve. [source?]
On December 24th, 2019, the long awaited Xen chapters were released.
On March 5, 2020, Black Mesa 1.0 was released, and the game was announced as no longer being in early access.
On November 25, 2020, the final “Definitive Edition” update, which brought numerous improvements to the audio, visual and gameplay aspects of the game, was released.
Co-op modeedit
Although the cooperation mode was said to be included in the mod, on March the 17th 2010, it was announced that due to the great amount of problems to port and make co-op code working, the developers decided to stop its development and focus only on single-player and deathmatch. It has been stated that since dropping the co-op mode, Black Mesa’s chapters have been redesigned with only single-player activity in mind, and that the new «level design and gameplay don’t lend themselves well to a co-op experience.»
Steam versionedit
On September 5, 2012, Black Mesa appeared on Steam Greenlight, and was officially accepted by Valve to be distributed via Steam six days later. On May 5, 2015, again at 8:47 a.m. MDT, Black Mesa was released on Steam as an Early Access Game at the cost of 19,99$/15£/19,99€.
The Steam version features a hybrid, alternated Source engine, new visuals, new voice acting, updated gameplay, stability changes, custom modding tools, integrated Steam Workshop, Steam Trading Cards, backgrounds, emoticons, 25 Steam Achievements, and the multiplayer mode, along with six deathmatch/team deathmatch maps: Bounce, Gasworks, Lambda Bunker, Stalkyard, Subtransit, and Undertow. The Xen portion of the game, omitted from the original Steam release, was slated for a December 2017 release, but was later released in portions in a public beta starting June 26, 2019, and released in full to the public on December 24th, 2019. The game later left early access on March 5th, 2020, being christened «Black Mesa 1.0».
Вдохновение[править | править код]
- Секретная Зона 51 в Неваде возможно была вдохновением для Чёрной Месы.
- Европейский центр ядерных исследований
- Чёрная Меса может быть проведено множество параллелей с TURNSTILE в Уилтшире (Великобритания); огромный подземный комплекс созданный Британским правительством в случае ядерной войны с Советским Союзом.
- Существует реальный Тестовый Центр Чёрная Меса, в юго-западе США, был построен во время Холодной Войны в 1960-х.
- Аниме фильм Akira: военный комплекс под будущим местом следующих Олимпийских игр похож на комплекс Чёрная Меса. Например, главный подъемник, ведущий к Akira в манге — часть игры в Half-Life.
- Комплекс переработки отходов в Селлафилде (THORP) в Озерном крае в Великобритании.
Антология Half-Life
Основная серия: | Half-Life (Opposing Force, Blue Shift, Decay | Uplink (демо) Half-Life 2 (Episode One, Episode Two, Episode Three) | Lost Coast |
Другое: | Half-Life 2: Deathmatch | Half-Life 2: Survivor (аркада) | Half-Life: Source | Half-Life Deathmatch: Source | Portal (компьютерная игра) |
Герои: | Гордон Фримен | Адриан Шепард | Барни Калхаун | Колетт Грин | Джина Кросс |
Другие персонажи: | G-Man | Айзек Кляйнер | Аликс Вэнс | Джудит Моссман | Доктор Розенберг | Илай Вэнс | Одесса Кэббедж | Отец Григорий | Пёс | | Ричард Келлер | Уоллес Брин |
Противники: | Альянс (Военная техника, Солдаты и синтеты, Технологии) | Барнакл | Буллсквид | Вортигонт | Гаргантюа | Гонарч | Ихтиозавр | Контроллер пришельцев | Муравьиный лев | Нихилант | Пехотинец пришельцев | Пиявка | Раса X | Снарк | Спецподразделение HECU | Тентакл | Хаундай | Хедкраб | Чамтоуд | Чёрные оперативники |
Локации и события: | Восточная Чёрная Меза | Зен | Нова Проспект | Побережье | Рейвенхолм | Семичасовая война | Сити 17 c Цитадель | Чёрная Меза| Белый Лес |
См. также: |
Half-Life High Definition Pack | Half-Life: Uplink (фильм) |
Reception[edit]
During its development, Black Mesa has received attention from several video game publications. It has been featured in articles from Computer Gaming World, PC PowerPlay, and PC Gamer UK magazines. Valve published a news update about the modification on Steam platform in 2007 saying that «We’re as eager to play [Black Mesa] here as everyone else.»
After receiving a development version of Black Mesa in December 2009, PC PowerPlay magazine said that the game’s setting «looks, sounds, plays better than ever before». The «subtle» changes from the original Half-Life were said to have a «substantial» overall impact. They also noted the project’s «frustrating» then-five-year development time, and current lack of release date, but added that the developers were making progress.
After the mod was released, early impressions of the game were very positive, receiving a score of 86/100 on Metacritic, based on nine reviews. The game was praised for its high polish, with many critics comparing its quality to that of an official Valve title.Destructoid praised the game for the improvements it made over the original Half-Life, saying it was «something that felt very familiar, very fresh.»
Awardsedit
- Mod DB Best Website Design of 2004 (3rd place)
- Mod DB — Top Unreleased Mod for 2005
- Mod DB — Top Unreleased Mod for 2006
- Wired.com Vaporware 2009: Inhale the Fail (4th place)
- Wired.com Vaporware 2010: The Great White Duke (4th place)
- Mod DB — Mod of the Year 2012
Honorable mentionedit
- Mod DB — Honorable mention for Top Unreleased Mod for 2007
- Mod DB — Honorable mention for Top Unreleased Mod for 2008
- Mod DB — Honorable mention for Players Choice — Best Upcoming Mod 2009
- Mod DB — Honorable mention for Players Choice — Best Upcoming Mod 2010
- Mod DB — Honorable mention for Mod of The Year 2013
Hidden Texture Parts
A neat developer comment is sitting below this periodic table. Thanks, Michael Dayah! The message section of this texture is hidden within the alpha channel.
A note as to what molecule structure the calendar is showing is hidden in the alpha channel of its texture.
A decal that sits above ceiling turrets. The center piece can’t be seen in-game, but the texture contains a picture of «Tarman» from the film Return of the Living Dead. Additionally, the Tarman section is hidden within the alpha channel of the image, meaning it still wouldn’t be visible in-game even if the turret was removed.
The texture for the missiles found in the explosive ordnance building in Surface Tension has a transcript of “The Missile Knows Where It Is” printed on its unused UV space.
One of the cardboard box textures has an image of Mr. Six saying «LOL, HI!» hidden on it.
(Source: Original TCRF research)
Игровая механика
Игровая механика не изменилась по сравнению с оригиналом, а стала богаче. Все дело в том, что BM Team ставили себе задачу – развить идеи Valve, а не просто копировать оригинал. Поэтому, в игрушке появилось больше стелса, она все такая же тяжелая, и в отличие от большинства современных шутеров – вас не будут водить здесь за ручку, показывая предметы, ключевые элементы, и то, что нужно для прохождения миссий. Вы можете столкнутся с тем, что для сражения с боссом у вас не хватит патронов, или мало аптечек (авторегенерации здесь также нет). Поэтому, фанаты хардора будут в восторге от игры. Стоит заметить, что сюжетная часть прошла в ремейк практически без изменений. Естественно, все кат-сцены были пересняты на современном движке Source. Поэтому, если вы самостоятельно хотите оценить достоинства ремейка, тогда рекомендуем вам игру Half Life Black Mesa, скачать торрент что проще некуда, если пользоваться нашим сайтом.
Особенности Black Mesa
- Великолепная графика. От старой «Халфы» в игре не осталось ни малейших «пикселей». Разработчики полностью перерисовали уровни, исправили баги оригинала, сделали высокое разрешение, пересняли все видеоролики, и добавили много мелких изменений, которые обогащают игру и вместе с тем, остаются верными традициям оригинала.
- Source. Игрушка воплощена на этом качественном движке, поэтому вкупе с графическими изменениями, в продукте реализована качественная физика. А благодаря достижениям девелоперов, искусственный интеллект действительно поражает «остротой» ума.
- Увлекательный игровой процесс. Геймплей игры сохраняет верность старой школе. Тут нет заскриптованного прохождения, полная нелинейность. Вы сами будете выбирать как проходить миссию, и какие пути решения для этого потребуется. Кроме того, в главной роли будет вновь Гордон Фримен, личность которого в игрушке раскроется чуть больше, чем в оригинале.
- Интересные головоломки. В игру были также перенесены и физические ребусы, которые были взяты из дополнений, вышедших под «стягом» Valve. К сожалению их не так много, но они действительно увлекательны.
На этой странице по кнопке ниже вы можете скачать Black Mesa через торрент бесплатно.
References
The Half-Life Wiki has more images related to Black Mesa Research Facility. |
- ↑ Half-Life 2: Raising the Bar
- Half-Life section on Karen Laur’s official website
- ↑ Half-Life section on Yatsze Mark’s official website
- Valve’s staff page
- Half-Life section on Brett Johnson’s official website
- Valve People
- Valve People Linkedin
- ↑ Half-Life
- ↑ Half-Life: Decay
- ↑ Half-Life: Blue Shift
- Half-Life: Blue Shift instruction manual
- Half-Life instruction manual
- ↑ Black Mesa Transit System map
- ↑ Half-Life: Opposing Force
- http://www.travelok.com/listings/view.profile/id.631 on TravelOK.com
- Internet Archive Wayback Machine history for PD Images
Weapons and equipment
The same handheld weapons from Half-Life appear, remodeled, although the behavior of some of them has been modified in single-player. For example, the MP5 has a realistic 30-round magazine and less reserve ammunition than before, but deals higher damage, is more accurate, and fires M203 grenades faster. Another example is that the Crossbow deals extremely high damage (being capable of killing an Alien Grunt with one hit in the unarmored part of the torso, even in Hard mode), at the expense of a very low fire rate and much less bolts in reserve. Weapons with magazines also take more time to reload if the magazine is empty. Two mounted weapons are usable: the Browning M2 machine gun, and the TOW missile launcher (which replaces the M198 Howitzer from the original game).
Like in Half-Life 2, the player can pick up certain objects, often required in order to progress through the game. Flares can sometimes be picked up, allowing Gordon to set enemies on fire, most notably early in the game when he hasn’t picked up the crowbar yet.
The Long Jump Module is now equipped with landing jets, negating fall damage while progressing through Xen.
There are some devices in Xen (including Healing Showers) that will restore not only the player’s health, but their armor as well. Additionally, some crystals in the chapter «Interloper» have the ability to refill the depleted uranium ammunition for the Tau Cannon and the Gluon Gun when the player is near them; they can be used for an unlimited amount of time.
Как открыть консоль в Black Mesa
Для ввода читов в Black Mesa понадобится консоль. По умолчанию она скрыта, и чтобы включить её, нужно воспользоваться одним из двух способов.
Первый способ: найдите Black Mesa в вашей библиотеке игр, кликните по игре правой кнопкой, перейдите в «Свойства», далее выберите пункт «Параметры запуска». В текстовом поле введите –console и запустите игру. Когда игра загрузится, появится консоль, куда нужно будет ввести bind p toggleconsole и нажать Enter. Вместо p можно использовать любую удобную вам клавишу.
Второй способ: в настройках игры зайдите в настройки клавиатуры, там – в расширенные настройки, и выберите пункт «включить консоль разработчика». Сохраните изменения, в игре нажмите клавишу ~ (тильда) и введите sv_cheats 1 в появившейся консоли – это разрешение на активацию читов. Учтите, что активация этой команды не позволит получать достижения.
Стоит заметить, что некоторые команды из приведённых ниже работают и без sv_cheats 1, следовательно, не влияют на получение достижений. В основном это команды на выдачу предметов.
«Инцидент в Чёрной Мезе»[править | править код]
Файл:Halflife16.jpg Вход в Биодом, через несколько часов после Инцидента.
События Инцидента в Чёрной Мезе начинаются с эксперимента проводимого командой Аномальных Материалов в Секторе С, Тестовой камере С-33/а. Когда учёный Гордон Фримен затолкнул образец кристалла в луч перегруженного анти-массного спектрометра, эксперимент вызывает резонансный каскад, который серьёзно повреждает комплекс и прекращает коммуникацию с внешним миром, и с большей частью комплекса. Резонансный каскад также открывает межпространственный портал, насильно телепортирующий существ из параллельного мира Зен в Чёрную Мезу. Запутанные существа атакуют персонал, приводя Чёрную Мезу в хаос, персонал пытается бежать всеми возможными способами. Вскоре после резонансного каскада, солдаты Боевого Подразделения Опасной Среды (НЕСU) добираются до Чёрной Мезы, согласно приказу любым способом скрыть инцидент, они уничтожают Зенян и персонал комплекса. Преимущество военных постепенно снижается, и им приходиться в ожесточенных боях сражаться с существами из Зена, охраной Чёрной Мезы и лично с Гордоном Фрименом. С помощью выжившего персонала Чёрной Мезы и защитного костюма HEV Фримену удается, сражаясь, пробраться через комплекс, убив множество солдат HECU и уничтожив множество оборудования военных, включая танки, вертолёты, БТР’ы и автоматические пушки. Когда войска Зена начинают побеждать и повышать потери в стане HECU, солдаты поспешно эвакуируются.Чёрные оперативники (Black-Ops), устраняют оставшихся солдат, и персонал Чёрной Мезы. Черные оперативники получает серьёзные потери от новоприбывших существ Расы Х, и также эвакуируются из комплекса. На ранних стадиях инцидента несколько членов научной команды Чёрной Мезы, оперируя сравнительно неповрежденным Комплексом Лямбда, пытаются закрыть межпространственный портал между Чёрной Мезой и Зеном запустив гео-стационарный спутник на орбиту. В конце концов Доктор Фримен достигает Комплекса Лямбда и после включения ядерного ректора Чёрной Мезы телепортируется в Ксен.
Чёрная Меза была сильно повреждена от резонансного каскада и вторжения существ Зена, и выдержала серьёзные повреждения во время операции военных. Хотя окончательная судьба Чёрной Мезы неизвестна, похоже, большая часть комплекса уничтожена ядерным взрывом устроенным войсками разведки (Black-Ops) в конце Opposing Force.
Файл:Halflife3.JPG Лазарет, зараженный зомби.
Хотя большая часть персонала была уничтожена, несколько членов научной команды и охранников выжили во время инцидента и эвакуировались. Доктор Гордон Фримен телепортируется в Зен с помощью команды Лямбда, и больше не возвращается в Чёрную Мезу. Доктор Уоллес Брин, администратор комплекса, спасается неизвестным способом. О его возможной причастности в саботаже Черной Мезы см. здесь Доктор Айзек Кляйнер, член команды Лямбда, также убегает вместе с Доктором Илай Вэнсом, членом команды Лямбда и Аномальных Материалов, вместе с его маленькой дочкой Аликс. Охранник Барни Калхаун бежит вместе с Доктором Розенбергом, учёным руководящим проект телепортации, и и двумя другими учёными из Чёрной Мезы, с помощью старого телепорта. Капрал Адриан Шепард, солдат HECU, побеждает существ расы Х и встречает G-Man’a. Больше ничего не известно о другом персонале Чёрной Мезы.
Неизвестно случайно или преднамеренно команда лямбда помогла пришельцам проникнуть в мир. В частности благодаря запуску спутника. Несомненно Альянс контролировал действия Зена, подготавливая плацдарм для вторжения и возможно он просто подстроил все для этого.
Prelude
Sometime before the Black Mesa Incident, researchers at Black Mesa discover the alien «border world» known as Xen while developing teleportation technology. Scientific expeditions performed by «Survey Teams» are secretly launched to collect data from Xen, using a huge teleporter deep within the top-secret Sector F Lambda Complex. Despite the deaths of dozens of researchers, Xen inhabitants and wildlife are brought back to Earth for study in the Sector E Biodome Complex. Soon, members of the Xen Survey Teams recover several Xen crystals from the border world, which are designated to be studied in Sector C’s Anti-Mass Spectrometer.
On May 11, 200-, L.M. writes a memo to Colette Green, with C.C. to Isaac Kleiner. In it, L.M. tells Green that the supervision team is particularly interested in Xen crystal sample GG-3883. Although Green’s experiments on the sample revealed unexpected spectral analysis fluctuations, she has identified it as the purest and largest sample they have. As a result, sample GG-3883 replaces the original chosen sample, sample EP-0021, in the simulation. L.M. also states that the enclosed materials requisition form required to switch the samples has already been authorized, and is conscious that a sample change made so fast is a violation of normal anomalous material handling protocol.
The Anti-Mass Spectrometer in operation.
The unusual instructions likely come directly from Black Mesa Administrator Wallace Breen, who is known to have given specific instructions on that matter and is apparently keen on gaining conclusive results, added to behind the scenes influence by the G-Man, who apparently personally brought GG-3883 to Sector C.
On May 16, 200-, the majority of Sector C is in full preparation for the experiment but is delayed by Dr. Gordon Freeman, who is running late for his job in manually operating the Anti-Mass Spectrometer in Test Lab C-33/a. This delay is actually convenient for the science team, who use the time to prepare more and recover from a minor system crash across the facility. The Sector C staff also decide to boost the Anti-Mass Spectrometer to 105% power, much higher than the equipment’s safety buffer zone of below 90%, in a bid to garner better data.Eli Vance, one of the research leaders, argues against this decision but is overruled.
Another scientist, Harold, warns his close friend Rosenberg about the danger of such an energy boost. Just before the experiment, Rosenberg discusses the matter with fellow scientist Richard Keller, but Keller states he has no power to change the operating levels because Breen insisted that G-man told him to boost the power to 105%.
The Anti-Mass Spectrometer runs at the levels he set for it. Because of this immense power output, Black Mesa experiences several minor brownouts.
The Resonance Cascade causing destruction and teleports Vortigaunts into the test chamber.
As Dr. Freeman enters the test chamber, now donning his HEV Suit, Dr. Gina Cross delivers the Xen crystal sample to the chamber while Dr. Colette Green works the Anti-Mass Spectrometer from its lower maintenance level. It is also at this point that Eli Vance is contacted by the G-Man, who whispers to him «prepare for unforeseen consequences». Vance contemplates aborting the test but ultimately decides against it. Freeman activates the device without incident, with the rest of the science team monitoring the experiment from the upper control room. As the Anti-Mass Spectrometer is boosted to its full (105%) capacity, one of the overseeing scientists notices a small discrepancy in the readings but dismisses it as it goes back to acceptable bounds. The sample arrives at the test chamber, and Freeman pushes the delivery cart holding the crystal into the beam of the Anti-Mass Spectrometer. The immediate result is catastrophic; the main beam of the device begins to violently pulsate and expand. The Anti-Mass Spectrometer explodes in several sections, and the science team scrambles to shut it down, to no avail, and is killed by a violent beam of energy that cascades through the control room window. The Anti-Mass Spectrometer continues to go critical, and a Resonance Cascade occurs, ripping a hole through dimensional space and teleporting Xen creatures into the facility. The Resonance Cascade teleports Freeman to various locations around Xen, and after teleporting back into the test chamber, he slips into unconsciousness.
Military retreat
The G-Man prevents Shephard from reaching the evacuation point.
At this point, the HECU determine that they are fighting a losing battle against the Xen aliens and, having continually failed to neutralize Freeman, abandon their mission and begin to evacuate the facility, calling in air strikes and heavy artillery to cover their retreat. The Xen aliens do not relent, however, and continue to attack en masse, killing any HECU troops that have not yet evacuated. Freeman is forced to traverse the carnage and moves through the bombed-out buildings of the Topside Motorpool. Meanwhile, Corporal Shephard and a squad of surviving marines prepare to terminate their hunt for Freeman and evacuate Black Mesa in a V-22 Osprey. Shephard however, lagging behind, is locked out of the courtyard housing the Osprey by The G-Man. With no time left to spare and no way to open the door, the other marines are forced to leave without Shephard, unaware that The G-Man had even been present. Shephard continues to journey through Black Mesa in search of both his comrades and an alternative escape route after being abandoned at the extraction point. After traveling through a zombie-infested blast furnace, Shephard meets several other Marines from his company who have also been left behind. He joins forces with them as they try to escape from the facility.
Adrian Shephard witnesses Gordon Freeman jumping into the Lambda Complex teleporter.
Freeman meanwhile, makes his way into an underground storage garage to avoid the bombardments, and eventually fights his way through scores of aliens and several groups of the devastated HECU forces before reaching the Lambda Complex, where he believes the science team is sheltering from the Xenians. However, he finds that the majority of the complex is now overrun by hostile creatures. He is informed by a scientist who stayed behind that he must flood the reactor chambers in order to access the core and that a team of scientists is waiting for him at the tip of the reactor. He navigates through the Lambda Core, facing numerous assaults from the Xen forces. After much struggle, Gordon finally reaches the inner laboratories of the complex, where the Lambda Team has been sheltering. Here he discovers that the Lambda Complex is where they developed the teleportation technology that allowed scientists to travel to Xen in the first place. The handful of surviving personnel, who have holed themselves up in a small stronghold, inform Gordon that, unfortunately, the satellite he launched was not able to reverse the effects of the Resonance Cascade because an immensely powerful being on the other side is keeping the portal between the worlds open, and that Gordon must kill the being to prevent the Xen aliens from taking over completely. Before being teleported to Xen, Gordon gains access to several ammunition, health, and HEV-charge caches, as well as the Gluon Gun, and is finally reunited with the Long Jump Module. After an attempted interception by Alien Controllers, the scientists activate the teleporter and Gordon is teleported to Xen.
Simultaneously, Shephard enters the chamber just in time to see Freeman disappearing into the portal. The Alien Controllers continue to attack, severely damaging the teleporter, and kill the controlling scientist in the process. Shephard is caught up in the carnage and stumbles into a small portal discharged by the teleporter, where he is transported into an area of Xen. Shephard makes a short journey through Xen and sees a scientist being teleported from a fatal height, holding the device that got him there — the Displacer Cannon. Shephard uses the device to teleport himself around several areas of Xen and Black Mesa before eventually ending up in Sector E.